Uzsākta INTERREG Igaunija – Latvija projekta AUTOFISH īstenošana

No 2024. gada 1. janvāra ir Interreg Igaunija – Latvija pārrobežu programmas projekts nr. EE-LV00023 “Ilgtspējīga zvejas pārvaldība un efektivizācija, īstenojot pārrobežu sadarbību un pielietojot autonomu virsmas pētniecisko peldlīdzekli” – AUTOFISH. Projekta vadošais partneris ir Tartu Universitāte no Igaunijas.

Projekta mērķis:

Dabas, bioloģiskās daudzveidības un zaļās infrastruktūras aizsardzības un saglabāšanas veicināšana, tostarp pilsētu teritorijās, un visa veida piesārņojuma samazināšana, ieviešot inovatīvas metodoloģijas, lai uzlabotu kopīgo zvejas resursu kā Rīgas jūras līča ekosistēmas galvenā elementa kopīgu pārvaldību.

Mērķa grupas:

  • Latvijas un Igaunijas iedzīvotāji, īpaši Rīgas līča piekrastes teritorijās.
  • Dažādas interešu grupas, tai skaitā nevalstiskās organizācijas dabas aizsardzības un saglabāšanas jomā.
  • Reģionālās zivsaimniecības nozares pārvaldes institūcijas, zvejnieku organizācijas.
  • Augstākās izglītības un pētniecības iestādes.

Projekta darbu plāns (DP):

DP1. Autonomā virsmas peldlīdzekļa (AVP) ieviešana lauka pētījumos – mērķis AVP prototipa testēšana un tālāka izstrāde, lai tas atbilstu Rīgas līča apstākļiem.

DP2. Kombinētās akustikas-traļu uzskaites Rīgas līcī – mērķis ir ievākt nepieciešamo informāciju jūras apsekojumu laikā, lai gūtu visaptverošas zināšanas par pelaģisko zivju krājumu dinamiku un to izplatības modeli Rīgas līcī.

DP3. DP1 un DP2 iegūto rezultātu interpretācija un izplatīšana – mērķis ir apkopoto datu interpretācija, lai ieviestu mūsdienīgas metodoloģijas kopīgo zvejas resursu pārvaldībā, zivju krājumu monitoringā un zvejniecības izmaksu optimizācijā.

Sagaidāmie rezultāti:

Izstrādāto un uz AVP balstīto pētījumu risinājumu paredzēts pārņemt un pilnveidot izmantošanai jūras pētniecības un komerciālās zvejniecības labā gan Rīgas līcī, gan visā Baltijas jūrā, gan arī ārpus tās. Pēc veiksmīgas jaunā pētījumu risinājuma ieviešanas Rīgas līcī tas tiks piedāvāts jūras zinātnes un zvejniecības organizācijām ap Baltijas jūru.

Projekta rezultātā tiks turpināta ciešā un plašā sadarbība, izmantojot modernizētu metodoloģiju starp Igaunijas un Latvijas projekta partneriem (TU un BIOR), veicot regulāru Rīgas līča zivsaimniecības resursu monitoringu un novērtēšanu starptautiskajās darba grupās, tādās kā Starptautiskās Jūras izpētes padomes (ICES) WGBIFS un WGBFAS, kuras nodarbojas ar Baltijas jūras zivju resursu uzskaitēm un krājumu aprēķināšanu, kā arī veicot divpusējās konsultācijas un kopīgu apsekojumu plānošanu. Pēc veiksmīgas projekta pabeigšanas sadarbība starp zivsaimniecības pārvaldes institūcijām, Igaunijas un Latvijas zivsaimniecības kopienām un zivju resursu pārvaldības stratēģija kļūs vēl efektīvāka.

Kad projekts būs veiksmīgi pabeigts, izstrādātais zivju uzskaišu veikšanas risinājums palīdzēs izpildīt šīs monitoringa programmas ar mazākiem izdevumiem. Ieviesto AVP plānots aktīvi izmantot TU un BIOR ikdienas zvejniecības pētījumos Rīgas līcī gan Igaunijas, gan Latvijas EEZ. Paredzēta arī AVP kā zivju noteikšanas ierīces izmantošana komerczvejai līcī. Ja uz AVP balstītais risinājums pierādīs savu plānoto efektivitāti, tas daļēji aizstās dārgos pētniecības kuģus regulārajās zivsaimniecības uzraudzības programmās un tiks regulāri izmantots un, cerams, nākotnē kļūs par standartu jūras zivsaimniecības pētījumos.

AVP ieviešanas rezultāti un projekta gaitā ierosinātie metodoloģiskie un tehnoloģiskie uzlabojumi tiks paziņoti attiecīgajām zinātniskajām iestādēm un zivsaimniecības kopienām plašākā Baltijas jūras reģionā ar ICES starpniecību visā projekta periodā un arī pēc tam. Tehnoloģiju attīstība, jo īpaši bezpilota virszemes transportlīdzekļu iespējamā izmantošana, tiks veicināta un informēta ar attiecīgo ICES ekspertu darba grupu starpniecību, lai to plašāk izmantotu zinātnieku aprindās.

Projekta budžets:

Projekta kopējās izmaksas ir 947 485,00 EUR, kur ERAF finansējums ir 80% jeb 757 988.00 EUR. BIOR projekta piešķirtais finansējums ir 356 280,00 EUR, kur ERAF finansējums ir 80% (285 024.00 EUR) un valsts līdzfinansējuma daļa ir 20% (71 256.00 EUR).

Projekta īstenošanas periods ir 36 mēneši, no 01/01/2024 līdz 31/12/2026.

Informācija sagatavota 02/01/2024